Seimui atidėjus Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo ir Atliekų tvarkymo įstatymų pakeitimų priėmimą, aplinkos ministras Kęstutis Navickas konstatuoja, kad verslas privalės vykdyti apskaitą Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) nuo jos veikimo pradžios, tačiau be pereinamojo laikotarpio ir kitų lengvatų.
Gamintojai, importuotojai, atliekų surinkėjai, perdirbėjai, eksportuotojai privalo vykdyti gaminių ir pakuočių teikimo rinkai bei atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitą pagal Pakuočių ir Atliekų tvarkymo įstatymus. Apskaitos tvarką nustato aplinkos ministras.
Šiais metais visi teisės aktai, reglamentuojantys reikalavimus apskaitai, jau priimti ir įsigalioja nuo 2018 m. sausio 1 d., todėl visi apskaitos duomenys turės būti vedami į GPAIS, o ne kitose sistemose, pvz., E-ASTA, per kurią iki šiol reikėjo pateikti metines apskaitos ataskaitas.
Aplinkos ministerija, nuosekliai tobulindama gaminių tiekimo rinkai ir atliekų tvarkymo apskaitos reikalavimus, buvo pateikusi Seimui įstatymų pakeitimus. Jais pasiūlytos lengvatos verslui:
- nedalyvauti pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sistemoje, jei įmonė nėra PVM mokėtoja ar neprivalo mokėti importo PVM;
- atsisakyti perteklinio reikalavimo elektronikos gamintojams ir importuotojams pateikti sutarčių su atliekų tvarkytojais kopijas;
- svarbiausias – pereinamasis laikotarpis, kurio metu verslui būtų galimybė suvesti duomenis į GPAIS integracijų pagalba ar tiesiogiai.
Tačiau pateiktų įstatymų projektus nukėlus vėlesniam priėmimui, nuo kitų metų pradžios verslas netenka šių lengvatų. Tai reiškia, kad apskaita GPAIS turės būti vedama nuo pat sistemos veiklos pradžios.
Aplinkos ministerija ir toliau ieškos kompromisų verslui prisitaikyti prie GPAIS, taip pat sieks, kad būtų gaunami kuo tikslesni duomenys apie gaminių, pakuočių ir atliekų kiekius, jų sutvarkymą ir tik už realiai sutvarkytas atliekas būtų išduodami įrodantys dokumentai.
Šaltinis: http://www.am.lt/VI/index.php#a/19051