Automobilių sėdynės ir automobilinės kėdutės vaikams – augantis neigiamų atliekų srautas, kurį vis sunkiau sutvarkyti. Dėl to įvairiose šalyse daugėja raginimų įtvirtinti gamintojams atsakomybę už šių atliekų, neretai patenkančių į sąvartyną, sutvarkymą.
Kiekviena kūdikio susilaukusi šeima dažniausiai perka naują automobilinę kėdutę ir per pirmuosius penkerius vaiko gyvenimo metus panaudoja net keletą sėdynių. Maža to, automobilinės kėdutės vaikams perkamos ne tik savo automobiliui, bet ir auklės ar senelių. Dėl to automobilinės kėdutės vaikams tapo didžiuliu atliekų, neretai patenkančiu tiesiog į sąvartyną, srautu daugelyje pasaulio valstybių.
Skaičiuojama, kad vien Australijoje kasmet parduodama apie 1,2 mln. įvairių automobilinių kėdučių ir jų bazių kūdikiams bei vaikams, o per metus į sąvartynus patenka apie 200 tūkst. automobilinių kėdučių. JAV sąvartynuose per metus atsiduria daugiau kaip 12 mln. automobilinių sėdynių vaikams.
Ne ką geresnė padėtis ir Jungtinėje Karalystėje (JK). Šalyje kasmet daugiau nei 250 tūkst. sėdynių vaikams baigiasi saugus jų naudojimo laikas ir 90 proc. iš jų patenka į sąvartynus – tai sudaro iki 2 tūkst. tonų perdirbamų medžiagų. Pasak Vietos valdžios asociacijos, automobilinių kėdučių vaikams ardymas sudėtingas tiek dėl jose esančių mišrių medžiagų, tokių kaip plastikas, metalas ir audinys, tiek dėl sudėtingų konstrukcijų. Tai reiškia, kad didžioji dalis kėdučių vaikams (maždaug 2,1 mln.), kasmet parduodamų JK, patenka į sąvartynus.
Taigi, įvairių valstybių labdaros organizacijos, kurioms atsiranda našta pasirūpinti žmonių padovanotomis naudotomis ir neretai sugedusiomis automobilių sėdynėmis, tiek vietos valdžia vis atviriau kalba, kad reikėtų išplėsti gamintojo atsakomybę, t. y., įpareigoti gamintojus pasirūpinti šių atliekų perdirbimu.
„Principu „teršėjas moka“ pagrįsta gamintojo atsakomybė nėra naujovė. Ji Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, taikoma gaminių pakuotėms, elektros ir elektroninei įrangai, eksploatuoti netinkamoms transporto priemonėms. Gamintojai ir importuotojai turi finansuoti tam tikrą kiekį minėtų gaminių atliekų surinkimą ir perdirbimą, šviesti visuomenę ir vykdyti kitas pareigas. Užduotys sutvarkyti tam tikrą atliekų kiekį sumažina nesutvarkytų atliekų srautą“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.
Pasak jos, senos automobilių sėdynės, kaip ir automobilinės kėdutės kūdikiams ir vaikams, Lietuvoje taip pat neretai patenka į buitinių atliekų konteinerius, nors iš perdirbtų medžiagų, tokių kaip plastikas ir metalas, gali būti pagamintos naujos sėdynės ar kiti gaminiai ir tokiu būdu sutaupyti gamtos ištekliai.
„Automobilių sėdynės, kaip ir kai kurios transporto priemonių dalys, bamperiai, posparniai, salono dalys arba naudota automobilinė alyva turi neigiamą vertę rinkoje ir už jų pridavimą atliekų tvarkytojams Lietuvoje tenka sumokėti“, – vieną iš priežasčių, kodėl sėdynės vis dar atsiduria netinkamose vietose, nurodo V. Masalienė.
Jos teigimu, jei visos automobilių sėdynės būtų pagamintos iš patvarių medžiagų, kurias būtų galima nesunkiai perdirbti, šių atliekų sutvarkymo problemą valstybės galėtų išspręsti kur kas lengviau.
Perdirba Lietuvoje
Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė sako, automobilių sėdynės nuo jų atskyrus metalą yra tvarkomos kaip plastiko atliekos. Sumaltas plastikas yra eksportuojamas ir panaudojamas kaip kuras energijai gauti.
„Senas automobilines kėdutes vaikams mums atveža ir gyventojai, bet daugiausia jų surenkame iš automobilių ardytojų“, – nurodo K. Štelmokaitienė.
Vaikams skirtas senas automobilines kėdutes priima ne tik atliekų tvarkytojai (jų sąrašą galima rasti www.atliekos.lt), bet ir savivaldybių didelių gabaritų aikštelės. Ar savivaldybių aikštelės priima automobiliuose įmontuotas senas sėdynes, irgi galima pasitikslinti šioje gyventojams skirtoje svetainėje.
Gamintojų ir importuotojų asociacija kartu su Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija yra sukūrusi naudotų automobilių tvarkymo sistemą. Gamintojų ir importuotojų asociacija organizuoja ir finansuoja automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą. Tokiu būdu užtikrinama, kad automobilių atliekos nepatenka į aplinką ir yra tinkamai sutvarkomos. Gyventojai daugiau informacijos, kur nemokamai gali priduoti seną automobilį, gali rasti http://autotvarkymas.lt/entp-turetojams/, www.gia.lt arba www.atliekos.lt.
Be to, kasmet vykdomų aplinkosauginių projektų „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ ir „Mes rūšiuojam autoservise“ metu įmonėse ir autoservisuose vykdomas atliekų surinkimas ir švietimas, kaip tinkamai rūšiuoti atliekas.