Į Lietuvą atėjus žiemai, gyventojai pradėjo nerimauti, dėl šio metų laikui būdingos problemos – taip reikalingas stovėjimo vietas kiemuose, pakelėse ir įvairiose aikštelėse užimantys be priežiūros palikti automobiliai. Gyventojus labiausiai piktina, kad tokios transporto priemonės be reikalo užima vietas, kuriose būtų galima palikti važiuojančius automobilius, trukdo valyti sniegą, manevruoti, praeiti. Aplinkosaugos specialistai nerimauja dar ir dėl kenksmingų medžiagų, kurios iš tokių neprižiūrimų, dažniausiai mechaniškai pažeistų automobilių gali pasklisti į aplinką ir primena, kur kreiptis, jei tokia transporto priemonė stovi jūsų kieme bei kaip išsirinkti specialistus, kurie tinkamai pasirūpins nebereikalingų automobilių dalių, pavyzdžiui, padangų, filtrų ar amortizatorių atliekomis kurios taip pat teršia gamtą.
„Be priežiūros paliktos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP) – sena problema. Tačiau ji ypač paaštrėja žiemą. Automobilių stovėjimo aikštelėse, daugiabučių kiemuose, ypač didžiuosiuose šalies miestuose, vietų ir taip trūksta, pasnigus ir į krūvas sustumdžius sniegą vietos dar labiau sumažėja. Tad nenuostabu, kad kiekvienas be priežiūros paliktas nebevažiuojantis automobilis, kuris be reikalo užima vietą, gyventojams sukelia nepasitenkinimą“, – teigia Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimir Jankoit.
Bevertės detalės tampa taršos šaltiniu
Siekiant sutaupyti kuo daugiau gamtos išteklių, ENTP turi būti perdirbamos. Pagal ES direktyvą, kuri taikoma ir Lietuvai, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai ar perdirbtos ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti pašalinama. Tiesa, gyventojams patiems ardyti senus automobilius yra draudžiama, todėl legaliai ardyti ENTP gali tik leidimą tuo užsiimti bei specialių žinių turintys fiziniai ir juridiniai asmenys, o susidariusias atliekas privaloma tinkamai sutvarkyti. Deja, ne visi ardytojai laikosi jiems taikomų reikalavimų, todėl kyla aplinkosauginių problemų.
Į aplinką patekę atitarnavę amortizatoriai, kuro ir tepalo filtrai tampa itin dideliu taršos šaltiniu. Itin toksiški yra nebenaudojami akumuliatoriai, nes jų sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų. Iš alyvos atliekų taip pat išsiskiria sunkieji metalai ir kitokios kenksmingos medžiagos, o vos vienas litras senos ir netinkamai pašalintos automobilių alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens bei didžiulius žemės plotus. Vis dar aptinkami ir kalnai gamtoje išmestų senų padangų, kurios ne tik darko vaizdą, bet ir kenkia augalams bei gyvūnams.
Atliekoms – antras kvėpavimas
Pagal aukščiausius standartus veikiantiems atliekų tvarkytojams ENTP tampa naudingų žaliavų rinkiniu, – teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos direktorė Asta Pakštaitė-Marcinkienė. Vertingiausios yra akumuliatorių, amortizatorių, metalų atliekos, nes jose yra daugiausia brangių medžiagų, kurias galima panaudoti pakartotinai arba perdirbti. Perdirbti arba panaudoti energijai gauti galima ir kitas automobilių atliekas: naudotas padangas, filtrus, plastikus, gumas, stiklus, įvairias salono dalis, o panaudotą alyvą galima perdirbti neribotą kiekį kartų.
„Dėl šių priežasčių visos ENTP ir autoservisų atliekos turi patekti pas teisėtai ir tvariai dirbančius atliekų tvarkytojus. Galime būti tikri, kad taip ir bus, jeigu savo transporto priemones patikėsime veiklą aplinkosaugai deklaravusiems autoservisams, o nevažiuojančius automobilius perduosime legaliems ardytojams. Kuo daugiau atliekų bus taisyklingai surinkta, tuo mažesnė bus aplinkos tarša, o atliekas perdirbant dar ir taupysime vertingus gamtos išteklius“, – pabrėžia A. Pakštaitė-Marcinkienė.
Tinklapyje www.autotvarkymas.lt galima rasti informaciją apie tai, kur kreiptis dėl ENTP paėmimo bei pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas ENTP bei nelegalius transporto priemonių ardytojus.